DNPer Weum

Make media great again

DNPer Weum
Make media great again

Kan fake news være redningen for mediabransjen?

Pressen blir utfordret på alle kanter. VGs største konkurrenter er Facebook og Google, to giganter under stadig sterkere kritikk for å ikke ta sitt åpenbare redaktøransvar. Sammenligner man veksten i digital annonsering i første kvartal 2015 med første kvartal 2016, så sto Facebook og Google tilsammen for 103% av veksten – resten av markedet gikk 3% tilbake. Siden 2009 har den globale avisindustrien mistet 30% av omsetningen sin og i 2020 vil det bli brukt mer penger på annonsering på sosiale medier enn i fysiske og digitale aviser. Google og Facebook kan nekte for at de er medieselskaper så mye de vil, men produserer du innhold og selger annonser, så er du et medieselskap.

Den gode journalistikkens sviktende forretningsmodell, er den største krisen demokratiet vårt står overfor, fastslo Missouris senator Claire McCaskill i New York Times i november ifjor.

For med verdens største distribusjonsplattformer tilgjengelig, kunne plutselig hvem som helst smelle opp en nettside og spre halvsannheter til inntekt for egne motiver. Og når disse løgnhistoriene blir servert på Facebook mellom artikler fra Dagens Næringsliv og Wall Street Journal, ja, så tar folk det for god fisk.

 Facebook, med sine snart to milliarder medlemmer, har skrytt av hvor viktig de har vært for demokratibevegelsen i Midtøsten og andre steder i verden. Samtidig har fake news blitt så utbredt, at det påvirker både mennesker og valgresultat. Typisk falsk nyhet? Pave Francis anbefaler alle å stemme på Mr. Trump. Eller: Hillary Clinton betalte offentlige meningsmålere for å påvirke resultatene i sin favør.

Den siste skrønen delte nåværende president Donald Trump med sine 20 millioner følgere på Twitter under valgkampen.

Men som med alle bølger i media, kommer en motbølge. Folks tillit til Facebook som nyhetskilde er i fritt fall. For hvor var det folk søkte etter informasjon når verden ramlet sammen og Trump kom til makta? De gikk til merkenavnene innen kvalitetsjournalistikk. New York Times og Wall Street Journal opplevde en enorm vekst i lesertall og abonnementsalg. Her hjemme leser vi at det omsider begynner å røre seg i abonnementsavdelingen hos Aftenposten og i Amedia.

Fake news utfordrer meninger og holdninger i samfunnet. Samtidig kan det gi et nødvendig fokus på samfunnsoppgaven og viktigheten av kildekritisk journalistikk. Eksplosjonen av falske nyheter er gode nyheter for ordentlig journalistikk. Når man må manøvrere i et hav av løgn, får plutselig troverdige, balanserte og grundige nyheter større verdi.

Selv om det aller beste av norsk journalistikk trolig er bedre enn noen gang, er den grundige, samfunnsviktige journalistikken under knallhardt press. Nylig avgått generalsekretær i Norges Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, uttalte i et radiointervju i høst at hun hadde registrert at presselosjen i Stortinget var ”tom” for journalister. Men faktum er vel at kuren for falske nyheter, er en overdose med skikkelige gravesaker. Resten får vi jo gratis.

Om mindre enn en måned kommer mediemangfoldsutvalget med sin innstilling og rapport. Det regjeringsoppnevnte utvalget har til oppgave å rapportere om mediesituasjonen i Norge, samtidig som opptil flere ministere fra regjeringen bruker tid og spalteplass på å undergrave den frie presse. 

"Mange er forferdet over at bare 27 prosent av amerikanerne stoler på journalister. Det står ikke mye bedre til i Norge der bare 32 prosent av befolkningen stoler på journalister. Er det egentlig så rart", skriver Sylvi Listhaug på sin blogg. Hun underbygger tesen med statistikk som viser at nesten ingen journalister stemmer FRP, og at journalister selv innrømmer å ha en mer liberal holdning til innvandring enn resten av befolkningen. 

Og Sylvi er ikke alene. Da Nordlys stilte spørsmål om Frps valgløfter, truet Justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) med å boikotte avisen, kalte den «Pravda» og «fake news».

Åh, som Trump hadde likt seg i FrPs stortingsgruppe.

Make media great again.

Torgeir Vierdal